Massatge perineal I

blog

Quan a  una classe de preparació al naixement pregunto si coneixen la tècnica de massatge del perineu poques vegades n’hi ha unanimitat en el sí!

Això hem sobta perquè el massatge del perineu és una tècnica molt senzilla i efectiva.

Molts estudis realitzats en aquests últims anys demostren l’eficàcia en la protecció contra la episiotomia o estrips .

Per tant, hem pregunto si tots sabem que té beneficis comprovats i és fàcil de fer , per què aleshores una gran part de dones no en sap res? i per què les que si coneixen els beneficis, no ho fan? Tot això hem fa pensar!

Sóc de les que creu que aquí les llevadores encara tenim molta feina per fer. Som els professionals responsables, d’explicar, ensenyar i valorar la tècnica. És important explicar com es fa en les classes de preparació al naixement però també hauriem d’ensenyar-ho a fer a la nostra consulta ,a totes les dones i les seves parelles (si ho desitgen).

Moltes vegades m’he trobat dubtes i inseguretats per si s’està realitzant correctament i penso que això és més fàcil expressar-ho de manera individual que col·lectiva a les sessions de preparació al naixement. Per això , us animo a què pregunteu a la vostra llevadora sobre aquesta senzilla tècnica perquè pugui ensenyar-vos i  valorar si s’està fent correctament.

llevadora consulta

Quina és la zona del perineu?

És la zona on trobem els òrgans genitals femenins externs i l’anus (des del clítoris fins l’anus).  Està format per músculs i lligaments i tot aquest conjunt forma el sòl pelvià.

Està format per 2 triangles: un anterior i un posterior. Per realitzar el massatge del perineu només treballarem la zona posterior, que va des de l’entrada de la vagina a l’anus. La millor manera d’entendre a quina zona ens referim és mitjançant un dibuix.

La zona marcada amb un rectangle és la que haurem de treballar.

perine retocado

  • Quin és l’objectiu?

L’objectiu del massatge és preparar la zona del perineu, oferint una major elasticitat i relaxació, facilitant la distensió dels teixits en el moment de la sortida del cap del nadó. Aquesta sensació d’estirament ens ajudarà a familiaritzar-nos amb la que notarem el dia del part, per tant, no ens agafarà desprevinguts. Els teixits es troben millor irrigats. I per últim, en els estudis realitzats les dones que s’havien fet massatge tenen menys probabilitats de sentir dolor després del part.(1)

Tot això influeix a tenir menys probabilitats de partir un estrip o la necessitat de realitzar una episiotomia.

Una episiotomia és un tall a la zona del perineu que de vegades els professionals que atenen el part han de realitzar, com per exemple per un part instrumentat o  un compromís fetal agut. Les últimes recomanacions és que els professionals la facin de forma selectiva no sistemàtica. Tot i que les recomanacions de la OMS és no superar un 30%, a Espanya les dades publicades al 2010 per European Perinatal Health Report la taxa d’episiotomies era al voltant del 43%. Hem millorat respecta el 2004 que estava al voltant del 70%, però encara queda molta feina per fer, per arribar apropar-nos a països com: Dinamarca, Suècia o Islàndia (entre el 5-7%).

episiotomia

  • Quan puc començar a realitzar-lo?

A partir de les 32 setmanes d’embaràs. És important ser constant, s’hauria de fer com a mínim 2 cops per setmana. Si ho pots fer diàriament millor

 

  • Qui hem farà el massatge?

Pots fer-te’l tu mateixa però és cert que ha mesura que passin les setmanes et serà més dificultós pel volum de la panxa. Per això animo a totes les parelles perquè puguin implicar-se amb aquesta tasca, us serà de gran ajuda!!

Si el fas tu mateixa, pots fer-ho: assentada al llit, al WC, al bidet, a la gatzoneta “cuclillas” tenint un recolzament a l’esquena per no desequilibrar-se. Us ajudarà tenir un mirall a mà per conèixer millor la zona del massatge. Si ho fas tu mateixa utilitza el dit polze.

Si ho fa la teva parella amb els dits índex i cor.

parella embaras

  • Quines són les avantatges?

  1. Prevenir la realització d’episiotomia o estrip en la zona del perineu.

  2. Reduir el dolor de la zona del perineu durant el postpart.

  3. Familiaritzar-se amb les sensacions d’estirament, el que facilita la relaxació d’aquesta zona durant el part

avantatges

  • Preparació per al massatge

– Ens netejarem les mans

netejar les mans

– Vigilarem no tenir les ungles massa llargues

talla ungles

– Farem un pipi abans de començar.

wc dona

– Trobar un lloc i posició  còmode

–  Per relaxar la zona podeu utilitzar prèviament panys d’aigua calenta (sense cremar-se) o un banys . Ajudarà a relaxar més els teixits.

– Agafa un mirall. Com ja he comentat és bo conèixer el nostre perineu abans de començar a fer-lo.

– Agafar un lubricant (crema o oli). A mi personalment m’agrada més l’oli, hem dona sensació que és treballa millor la zona. Oli d’ametlles, oli d’oliva, oli per massatge, oli de germen de blat, lubricant aquós. Millor no utilitzar oli mineral ni derivats del petroli.

oli d'atmelles

  • Contraindicacions

– Varius vulvars

– Infeccions vaginals o orinaries.

– Altres complicacions de l’embaràs,per exemple: amenaça de part prematur, placenta previa, ruptura prematura de membranes,..

 Bibliografia:

1.Revisió Cochrane. MASAJE PERINEAL ANTES DEL PARTO PARA LA REDUCCIÓN DEL TRAUMA PERINEAL

A finals de setmana publicaré la tècnica dels passos que s’han de ser seguir per fer el massatge correctament. I ja sabeu si dubteu, consulta amb la teva llevadora!

Compartir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

www.000webhost.com